Linie tramwajowe
Linie turystyczne
W związku z trwającymi remontami, koniecznością uruchamiania dodatkowych linii oraz trudną sytuacją kadrową wynikającą ze zwiększonego zapotrzebowania na obsługę kierowców autobusów informujemy, że mogą zdarzać się braki w regularnym kursowaniu na poszczególnych liniach. Powstała sytuacja nie jest całkowicie zależna od przewoźnika, dlatego prosimy o wyrozumiałość.

W związku z utrudnieniami powstałymi z przyczyn wyżej określonych, przewoźnik zwraca się z prośbą o uwzględnienie sytuacji podczas planowania podróży komunikacją miejską. Zalecamy również stosowanie aplikacji mobilnych prezentujących ruch pojazdów w czasie rzeczywistym.
Powered by jakdojade.pl

Remont PST: Trwają prace na torze prowadzącym w kierunku Piątkowa

23.08.2022

Z początkiem sierpnia, firma PORR SA rozpoczęła kompleksową modernizację trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju na odcinku pomiędzy ulicą Roosevelta a przystankiem Słowiańska. Postępy prac są już bardzo widoczne.

Tor pierwszy, prowadzący w kierunku os. Jana III Sobieskiego, został już zdemontowany: usunięto szyny, podkłady i podsypkę tłuczniową, która – po oczyszczeniu – zostanie ponownie wykorzystana na nowym torowisku. Koryto balastowe jest obecnie czyszczone i przygotowywane do nałożenia izolacji. Trwa również – poza obiektem – przygotowywanie elementów podtorza. Natomiast tor prowadzący w kierunku centrum wykorzystywany jest technologicznie – poruszają się po nim maszyny wykorzystywane podczas prac rozbiórkowych i budowlanych. Później sytuacja się odwróci: nowy, wybudowany już tor, będzie wykorzystywany technologicznie, natomiast prace będą realizowane na torze prowadzącym w kierunku centrum. Na koniec zostanie wymieniony rozjazd znajdujący się przy ul. Roosevelta.

Na trasie zostaną wykorzystane nowatorskie rozwiązania. Na łukach, gdzie dotychczas były podkłady drewniane, zamontowane zostaną podkłady z tworzywa sztucznego, a na odcinkach prostych podkłady betonowe z tzw. zelówkami z poliuretanu. Te rozwiązania pozwolą wydłużyć żywotność trasy i ograniczą drgania. Koryta balastowe na estakadzie Bogdanki i wiadukcie nad ulicą Poznańską zostaną wyłożone matami wibroizolacyjnymi, co będzie skutkowało lepszym zabezpieczeniem obiektów.

Realizację całości prac na odcinku Roosevelta-Słowiańska przewidziano na maksymalnie 6 miesięcy od podpisania umowy, które miało miejsce na początku lipca.

Natomiast we wtorek, 23 sierpnia, przekazano plac budowy na odcinku PST pomiędzy przystankiem Słowiańska a Szymanowskiego – tutaj prace zlecone przez Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu prowadzić będzie konsorcjum firm NDI Energy Sp. z o.o. i NDI S.A.

Zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem, roboty rozpoczną się od miejsca, w którym swój zakres kończy firma PORR S.A. i prowadzone będą w kierunku przystanku Słowiańska. Wykonawca rozpocznie prace od robót rozbiórkowych, które będzie wykonywał jednocześnie na obydwóch torach. Wykonanie robót do przystanku Słowiańska w pierwszej kolejności umożliwi przywrócenie ruchu tramwajowego na tym odcinku trasy PST.

Dalej roboty kontynuowane będą na odcinku od Słowiańskiej aż do Szymanowskiego. Na całym tym odcinku kompleksowo wymienione zostanie torowisko. Miejsce wysłużonych szyn i podkładów zajmą nowe, a do przygotowania podsypki tłuczniowej – zarówno w torach zasadniczych jak i odstawczych – wykorzystany zostanie istniejący tłuczeń po uprzednim jego oczyszczeniu. Przed każdym przystankiem na długości ok. 40 m konstrukcja podsypkowa ustąpi miejsca prefabrykowanym lub wylewanym płytom betonowym. Ma to umożliwić montaż rozjazdów nakładkowych. Tak przygotowane miejsce wykorzystane będzie m.in. dla potrzeb uruchomienia komunikacji tramwajowej do przystanku Słowiańska. Zmienione zostaną krawędzie peronowe przystanków. Te które obecnie są w wielu miejscach zniszczone, zastąpią płyty peronowe ryflowane z linią i pasem ostrzegawczym.

Całość prac na odcinku od Słowiańskiej do Szymanowskiego ma się zakończyć w terminie 10 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą.

Nowe torowisko pozwoli na przywrócenie pierwotnych parametrów eksploatacyjnych trasy, pozwalających na przejazd tramwajów nawet z odcinkową prędkością 70 km/h. Dzięki modernizacji poprawi się komfort podróżowania, a także – z uwagi na ograniczenie hałasu – jakość życia osób mieszkających w bezpośrednim sąsiedztwie PST.


Pozostałe aktualności


Maltanka rusza pełną parą! 30 kwietnia i 1 maja będzie kursował parowóz Borsig Bn2t

28.04.2023
Parowóz jedzie po torowisku, w tle zielone drzewa
Na ten moment czekali chyba wszyscy miłośnicy Kolejki Parkowej Maltanka! Już w najbliższą niedzielę – po raz pierwszy w sezonie 2023 -  na tory wyjedzie parowóz Borsig Bn2t. Będzie kursował również...

Linie turystyczne: W sobotę po raz pierwszy w sezonie 2023 na trasy wyjadą history...

27.04.2023
Czerwony autobus - tak zwany ogórek
Ikarusy, DAF, „ogórek” - od soboty, 29 kwietnia, historyczne autobusy MPK Poznań znów będą kursować na liniach 100 i 102.  Natomiast start turystycznych linii tramwajowych – jak informuje ZTM w Poz...

Tramwaje wracają do centrum Poznania

26.04.2023
Od lewej stoją: Mariusz Wiśniewski - zastępca prezydenta Poznania, Jacek Jaśkowiak - prezydent Poznania oraz Filip Olszak - radny miejski
13 maja uruchomione zostaną przebudowane trasy przez ul. Fredry i Mielżyńskiego, tramwaj wróci także na kolejny odcinek ul. Święty Marcin. Wcześniej udostępniono trasę przez most Uniwersytecki i ul...