Linie tramwajowe
Linie turystyczne
W związku z trwającymi remontami, koniecznością uruchamiania dodatkowych linii oraz trudną sytuacją kadrową wynikającą ze zwiększonego zapotrzebowania na obsługę kierowców autobusów informujemy, że mogą zdarzać się braki w regularnym kursowaniu na poszczególnych liniach. Powstała sytuacja nie jest całkowicie zależna od przewoźnika, dlatego prosimy o wyrozumiałość.

W związku z utrudnieniami powstałymi z przyczyn wyżej określonych, przewoźnik zwraca się z prośbą o uwzględnienie sytuacji podczas planowania podróży komunikacją miejską. Zalecamy również stosowanie aplikacji mobilnych prezentujących ruch pojazdów w czasie rzeczywistym.
Powered by jakdojade.pl

MPK Poznań zamierza kupić 25 autobusów wodorowych

19.01.2022

wodor h2Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przyznał MPK Poznań sp. z o.o. dofinansowanie na zakup 25 autobusów z napędem wodorowym. Dotacja stanowi około 90 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji. Umowa w tej sprawie została już podpisana, a pierwsze autobusy wodorowe powinny dotrzeć do Poznania w drugim półroczu 2023 roku.

– Zakup autobusów z napędem wodorowym to zupełnie nowy rozdział w historii poznańskiej komunikacji miejskiej i kolejny ważny krok ku czystszemu powietrzu – mówi Jacek Jaśkowiak, Prezydent Miasta Poznania. – Tempo, w jakim zmienia się poznańska komunikacja miejska, jest imponujące. Kiedy nieco ponad dwa lata temu MPK Poznań wypuściło na swoje trasy autobusy elektryczne, chyba nikt się nie spodziewał, że tak szybko w naszym zasięgu pojawią się pojazdy z napędem wodorowym, emitujące do atmosfery w trakcie jazdy jedynie parę wodną. Jeśli wszystko pójdzie po naszej myśli, to w przyszłym roku pierwsze autobusy na wodór wyjadą na ulice miasta – dodaje prezydent.

– MPK Poznań od lat prowadzi przemyślaną politykę taborową, stawiając na nowe technologie i ekologię. W miarę możliwości finansowych starsze autobusy spalinowe wymieniane są na spełniające najwyższe normy w zakresie emisji zanieczyszczeń. Inwestujemy w autobusy elektryczne. Teraz, dzięki finansowemu wsparciu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dostajemy szansę na wkroczenie w erę wodoru – mówi Krzysztof Dostatni, Prezes Zarządu MPK Poznań.

Z wnioskiem o dofinansowanie zakupu autobusów wodorowych w ramach programu „Zielony transport publiczny” MPK Poznań wystąpiło na początku ubiegłego roku.

– Bazując na naszym olbrzymim doświadczeniu w pozyskiwaniu funduszy, zarówno unijnych, jak i krajowych, przygotowaliśmy wniosek o dofinansowanie, który zakładał zakup 84 autobusów elektrycznych z wodorowym ogniwem paliwowym oraz o dofinansowanie budowy stacji tankowania wodoru. Wniosek został pozytywnie zaopiniowany, jednak zainteresowanie programem „Zielony transport publiczny” było tak wielkie, że zostało nam zaproponowane dofinansowanie w ograniczonym zakresie – mówi Jerzy Zalwowski, Wiceprezes Zarządu MPK Poznań ds. ekonomiczno-finansowych.

logotyp nfosigwUzgodniono, że możliwy będzie zakup 25 autobusów. Wszystkie będą miały standardową długość 12 metrów. Z uwagi na taką liczbę pojazdów początkowo nie będzie konieczne budowanie własnej stacji tankowania wodorem – zgodnie z obecnymi planami dostawa wodoru, jak i jego tankowanie będzie realizowane przez podmiot zewnętrzny wyłoniony w trakcie postępowania przetargowego.

– Autobusy z napędem wodorowym mają wiele zalet. Poza podstawową, czyli w pełni czystą, nie emitującą zanieczyszczeń do środowiska technologią napędu, należy zwrócić uwagę na to, że w przeciwieństwie do „elektryków” autobusy z napędem wodorowym nie wymagają ładowania na końcówkach. Mogą być więc kierowane na wszystkie linie komunikacyjne obsługiwane przez przedsiębiorstwo. Zasięg autobusów wodorowych w każdych warunkach pogodowych jest porównywalny do zasięgu pojazdów z napędem konwencjonalnym – dodaje Marek Grzybowski, Wiceprezes Zarządu MPK Poznań ds. technicznych. Zwraca również uwagę, że dostawca pojazdów będzie zobligowany do przeszkolenia pracowników, w tym kierowców i pracowników zaplecza technicznego w zakresie ich obsługi.

– To dla nas wyzwanie, ale i szansa na zdobycie nowych doświadczeń, wiedzy i umiejętności. Jestem przekonany, że dobrze przygotujemy się do eksploatacji nowego rodzaju taboru – dodaje Krzysztof Dostatni.

Dokumentacje przetargowe dotyczące dostaw wodoru oraz zakupu autobusów elektrycznych z napędem wodorowym są już przygotowywane.


Pozostałe aktualności


Maltanka rusza pełną parą! 30 kwietnia i 1 maja będzie kursował parowóz Borsig Bn2t

28.04.2023
Parowóz jedzie po torowisku, w tle zielone drzewa
Na ten moment czekali chyba wszyscy miłośnicy Kolejki Parkowej Maltanka! Już w najbliższą niedzielę – po raz pierwszy w sezonie 2023 -  na tory wyjedzie parowóz Borsig Bn2t. Będzie kursował również...

Linie turystyczne: W sobotę po raz pierwszy w sezonie 2023 na trasy wyjadą history...

27.04.2023
Czerwony autobus - tak zwany ogórek
Ikarusy, DAF, „ogórek” - od soboty, 29 kwietnia, historyczne autobusy MPK Poznań znów będą kursować na liniach 100 i 102.  Natomiast start turystycznych linii tramwajowych – jak informuje ZTM w Poz...

Tramwaje wracają do centrum Poznania

26.04.2023
Od lewej stoją: Mariusz Wiśniewski - zastępca prezydenta Poznania, Jacek Jaśkowiak - prezydent Poznania oraz Filip Olszak - radny miejski
13 maja uruchomione zostaną przebudowane trasy przez ul. Fredry i Mielżyńskiego, tramwaj wróci także na kolejny odcinek ul. Święty Marcin. Wcześniej udostępniono trasę przez most Uniwersytecki i ul...